آشنایی با حمام وکیل شیراز

آشنایی با حمام وکیل شیراز

گردشگری
بدون دیدگاه

حمام وکیل یکی از جاهای دیدنی شیراز به حساب می‌آید که اثری تاریخی متعلق به دوره زندیه است و با شماره ۹۱۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. این حمام که با نمونه‌های بی‌بدیل آهک‌بری و نگارگری چشم‌ها را به خود خیره می‌کند، امروزه به‌ موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است و با ورود به آن می‌توانید از آداب و رسوم، نحوه پوشش و فرهنگ مردم کهن شیراز بیشتر بدانید.

در گذشته حمام‌ وکیل صرفا مکانی برای شست‌و‌شوی نبود و برای دورهمی‌ها و مراسم مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ موضوعی که به کمک مجسمه‌های جالب به زیبایی احیا شده است. علاوه بر تماشای مجسمه‌های متعدد با لباس‌های سنتی، از شنیدن آهنگ‌های گوش‌نواز محلی در این حمام لذت خواهید برد. در ادامه می‌توانید با این جاذبه تاریخی بیشتر آشنا شوید.

 

حمام وکیل کجاست؟

 

چه کسی حمام وکیل را ساخت؟

پس از آنکه کریم خان زند به قدرت رسید، شیراز را به‌عنوان پایتخت انتخاب کرد و بناهای متعددی همچون مسجد، بازار، حمام، آب‌انبار، ارگ، دیوانخانه، کاروان‌سرا، ضرابخانه و غیره را در این شهر ساخت.

یکی از آثار به‌جامانده از او، حمام وکیل است که در غرب مسجد وکیل قرار دارد و به‌خاطر نقش‌ونگارها و نقوش تزیینی کم‌نظیرش بین گردشگران شهرت دارد. این حمام که کار ساخت آن در سال ۱۱۸۷ هجری قمری به پایان رسید، با زیر بنای ۸,۶۶۰ متر و مساحت ۱۱ هزار متر مربع، از جمله حمام‌های بزرگ ایران محسوب می‌شود. در حقیقت حمام به‌عنوان مرکز اجتماع نیز استفاده می‌شد و به همین خاطر، ساخت حمامی بزرگ دستاوردی مهم بود.

حمام وکیل به‌شکل مستطیل بنا شده است و نه‌تنها شخص پادشاه، یعنی کریم‌خان‌زند دستور ساخت آن را صادر کرد؛ بلکه بر روند کار نیز نظارت داشت و حتی طرح‌های مختلفی برای آن پیشنهاد داد.

موزه حمام وکیل

موزه حمام وکیل

حمام وکیل شیراز پس از فرازونشیب فراوان، پس از انقلاب اسلامی به موزه مردم‌شناسی تبدیل شد. در حال حاضر، با ورود به این حمام نه‌تنها با معماری و نگارگری‌های خیره‌کننده مواجه می‌شوید؛ بلکه امکان آشنایی با آداب و رسوم، نحوه پوشش و فرهنگ مردم شیراز برایتان وجود دارد. وجود ۳۰ مجسمه مومی با حالت‌های مختلف روایتگر داستان‌های قدیمی هستند که راهنمای موزه راجع به آن‌ها به شما توضیح می‌دهد.

تزیینات حمام وکیل

بی‌شک آهک‌بری، جذاب‌ترین تزیین به‌کاررفته در حمام وکیل شیراز است که شامل حکاکی نقوش برجسته بر سطحی از آهک می‌شود. رطوبت موجود در حمام باعث شده بود تا به‌جای گچ از آهک برای تزیینات استفاده کنند؛ چراکه در غیر این صورت دوام تزیینات پایین می‌آمد و در مدتی کم فرو می‌ریخت.

اصل آهک‌بری‌ها به‌شکل مضامین طبیعی (گل‌وبوته) و متعلق به دوره زندیه هستند؛ با این حال، در دوره قاجار روی آن‌ها با نگاره‌هایی متمایز پوشانده شد. از نقوش دوره قاجار می‌توان به داستان‌هایی با مضامین قرآنی اشاره کرده که شیخ صنعان و دختر نصرانی، معراج حضرت رسول (ص)، شمایل حضرت علی (ع)، صحنه انداختن و بیرون آوردن حضرت یوسف (ع) از چاه را به تصویر می‌کشند. در این میان نمی‌توان از موضوعات داستانی ادبیات فارسی چشم پوشید که از دیدار شیرین و فرهاد و همین طور بیژن و منیژه تا صحنه سلطان سنجر و پیرزن را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

 

حمام وکیل شیراز

بهترین زمان بازدید از حمام وکیل شیراز

حمام وکیل از جاهای دیدنی شیراز است که در ایام تعطیل سال، به‌خصوص تعطیلات نوروز مملو از گردشگر و بازدیدکننده می‌شود. برای اینکه به دور شلوغی از این جاذبه دیدن کنید، اردیبهشت یا اوایل پاییز بهترین زمان است. با این حال، حتی اگر در تابستان به این حمام بروید، هوای خنک داخل آن حال خوبی به شما می‌دهد.

 

جهت مشاهده مطالب بیشتر از دانسنتی های گردشگری به این صفحه مراجعه نمائید. مجله اینترنتی امروز فردا را در شبکه های اجتماعی دنبال نمائید.

منبع : کجارو

 

لطفا امتیاز دهید
, , , , ,
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید